تبلیغات
استراتژی بازاریابی - 1- استراتژی عمومی (Generic Strategies)
استراتژی بازاریابی
آینده به روی افراد و سازمان هایی كه یارای گریز از جاذبه ی گذشته را ندارند، بسته خواهد بود.((مایكل پورتر))
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


sbu یا همان Strategic Business unit به معنای واحد استراتژیك كسب و كار میباشد.. ما در این وبلاگ قصد داریم به تمام ابعاد یك تجارت حرفه ای بپردازیم و از سیستم های مدرن روز دنیا بهره مند شویم... همراه ما به دنیای كسب و كارمان انرژی ببخشیم...

مدیر وبلاگ : نغمه دیندار
نویسندگان

 استراتژی عمومی (Generic Strategies)

یک سازمان موقعیت نسبی خود را بر اساس مقایسه سودآوری شرکت در همان صنعت بدست می آورد که سازمان بالای میانگین سودی صنعت خود قراردارد یا زیرمتوسط.
مبنای اساسی متوسط سودآوری بالا در درازمدت مزیت رقابتی پایدار است. دو نوع اساسی از مزیت های رقابتی یک شرکت می تواند هزینه ی کم و تمایز باشد. دو نوع اساسی از مزیت رقابتی همراه با دامنه ی فعالیت هایی که یک سازمان برای دستیابی به آنها انجام میدهد منجر به سه استراتژی عمومی در صنعت میشود که شامل رهبری هزینه (Cost Leadership)، تمایز (Differentiation ) و تمرکز(Focus) که شامل دو بخش تمرکز (Focus) و تمرکز هزینه تمایز (Differentiation focus) می باشد.


genstra.gif


رهبری هزینه (Cost Leadership):

در رهبری هزینه، یک شرکت تمام منابعی که باعث اتلاف هزینه و مانع کم هزینه شدن تولید می شوند را شناسایی و از سازمان خارج میکند. منابع مزیت هزینه متفاوت هستند و به ساختار هر صنعتی بستگی دارد. یک رهبر هزینه، باید در پیدا کردن و بهره برداری از همه ی منابع مزیت هزینه کوشا باشد. این مزیت ها ممکن است شامل پیگیری در تکنولوژی اختصاصی، دسترسی ترجیحی به مواداولیه و یا عوامل دیگر باشد.


تمایز (Differentiation )

در یک استراتژی تمایز یک شرکت به دنبال منحصر بودن در صنعت خود در چارچوب ارزش خریداران باید  اشد. انتخاب یک یا چند ویژگی که بسیاری از خریداران در صنعت مربوطه را به خود جلب نموده و تمایز را نسبت به دیگران به آنها ارائه دهد.


تمرکز (Focus )

استراتژی کلی تمرکز بر انتخاب یک محدوده رقابتی باریک درون یک صنعت است. برای این استراتژی گروهی به بررسی موارد مورد نیاز می پردازند که شامل استراتژی تمرکز  هزینه و تمرکز تمایز است.

در استراتژی a، شرکت به دنبال تمرکز بر کنترل هزینه در بخش هدف می باشد ولی در b، شرکت بدنبال پیداکردن تمایزها در بخش هدف می باشد. تمرکز هزینه یافتن تفاوت در رفتار هزینه می باشد در حالی که تمرکز تمایز جستجو در تغییر نسبت به نیازهای خریداران می باشد.



انواع استراتژی های عمومی سازمان


داشتن یک مزیت رقابتی در بازار برای یک سازمان بسیار مهم است. اما آنچه مهم تر است این است که آیا مزیت رقابتی پایدار است یا خیر؟ یک شرکت باید موقعیت نسبی خود را در بازار تشخیص بدهد و جایگاه نسبی خود و رقبا را مشخص کند. با دانستن این موضوع میتواند استراتژی های مناسب برای رقابت اتخاذ کند.


Reasons-for-market-segmentation.jpg




Market Leader


در جهان تجاری امروز، این دو مورد بسیار افزایش می یابد. تعداد محصول و تعداد رقبا در بازار. بطور طبیعی هر كس می خواهد بهترین باشد، اما آیا همه موفق خواهند بود؟ قطعا خیر.. هر بازار، معمولا از یك و یا تعداد محدودی از رهبران بازار برخوردار است و تعداد كثیری از رهبران بازار در هر صنعت میسر نخواهد بود ، این شرکت ها معمولا بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند که ممکن است این سهم به واسطه حجم کالاهای فروخته شده یا ارزش آن کالاها اندازه گیری شده باشد ولی واقعیت این است که یک رهبر بازار اغلب در وفادارسازی مشتری، پوشش توزیع، تصویر، ارزش درک شده، قیمت، سود، هزینه های تبلیغاتی از دیگر رقبا جلوتر است ولی لیدران بازار نباید فراموش كنند كه همیشه رقابت وجود دارد و شركت هایی هستند كه به دنباله روی آنها سعی بر آن دارند كه مقام آنها را كسب كنند پس باید همیشه سعی بر استفاده صحیح استراتژی ها داشته باشند.


Market Challenger:


در هر بازاری رقابت وجود دارد. برای اینكه شركت های چلنجر با لیدرهای بازار به رقابت بپردازند باید آنها را به چالش بكشند. این شركت ها باید حین به چالش كشیدن لیدرهای بازار، شش دانگ حواسشان به شركتهای Following نیز باشد كه می توانند آهسته آهسته خود را به صدر بازار برسانند.

هر سازمان برای رقابت با هر نوع رقیب باید ابتدا موقعیت رقیب را درست حدس بزند و بداند برای هركدام از چه نوع استراتژی  استفاده كند و حتما میدانید یك نوع استراتژی برای به چالش كشیدن برای این همه رقیب مطمئنا پاسخ گو نخواهد بود.


Market Following:

شركت های پیروان (Following)، شركت هایی هستند كه ابداع را از رهبران بازار گرفته و دنبال نوآوری در ایده های رهبران بازار هستند. معمولا در جهان امروز، ابداع از شركتهای لیدر به سرعت كپی شده و در فرمت های مختلف و جدید به بازار رقابت كشیده میشود.

چهار استرات‍‍ژی برای شركت های Following وجود دارد.

1-    Adapter

استرات‍‍ژی پیروان بازار اقتباسی (Adapter) استرات‍ژی یقه سفید نیز نامیده میشود. این استراتژی بدین صورت كار میكند كه انطباق بهترین كیفیت با تغییر سبك از اصل محصول صورت میگیرد. این استرات‍ژی در بازار محصولات مشابه زیاد دیده میشود.

بطور مثال اتومبیل ها از این نوع استرات‍ژی استفاده میكنند كه بهترین كیفیت را با تغییر سبك به بازار ارایه میكنند و یا لپ تاپ دل و سونی هر دو در یك صنعت، رقابت تنگاتنگ دارند و با نزدیكترین رقابت در سبك رقابت خود را وفق میدهند، اقتباس های آنها به زودی میتواند به مقام رهبری برسند زیرا آنها می توانند انطباق، یادگیری  و ایجاد یك محصول بهتر و رقابت بالاتر را بوجود بیاورند.

2-    Lmitation

استراتژی پیروان بازار تقلیدی(Lmitation) بهترین شكل تملق از شركت های لیدر است اما اگر شركت با استراتژی پیروان خود یك تولید كننده خوب باشد می تواند به یك مارژین سوددهی خوب برسد. مقلدان معمولا شكل ظاهر محصول و ارزش ویژه محصول را حفظ نموده ولی در استفاده از مواد اولیه سعی بر استفاده مواد ضعیف تر میكنند.

دقت فرمائید كه مصرف كنندگان این بازار، از تقلید محصول كاملا اطلاع داشته و بدلیل اینكه توان خرید محصول اصل را بدلیل گرانی ندارند، مشتریان محصولات تقلیدی می شوند. در این نوع استراتژی می شود به جواهرات مصنوعی اشاره ای داشت و یا تب لت هایی كه مشتریان با اطلاع داشتن از كیفیت پایین به دلیل ارزانی خریداری می كنند.

3-    Cloner

استراتژی پیروان بازار شبیه ساز (Cloner) یك پوشش نقره ای میان خود و استراتژی مقلد دارد. مقلد سعی بر كپی كردن قسمتی از محصول با حفظ شكل ظاهر و ارزش ویژه محصول دارد ولی شبیه ساز ارزش ویژه محصولات را نیز كپی میكند. از جمله اسم برند محصولات!

بطور مثال ساعت های Rado با املای Rada شبیه سازی می شود.  شبیه سازی در واقع ایجاد محصول دیگریست با تفاوت های بسیار ظریف.

4-    Counterfeiter

استراتژی پیروان بازار جعل  (Counterfeiter) بازار سیاهی ست كه به نام دزدان دریایی شهرت دارد. شبیه سازی كامل محصول حتی با اسم خود برند !!

بهترین مثال DVD و CD های فیلم و موسیقی ست و یا محصولات Nike و Reebok كه محصولات تقلبی زیادی در بازارهای جهان از این برندها دیده می شود و این صنعت را به چالش بسیار بد می كشاند. 


Market Nichcer:


                  این نوع ماركت را در واقع شركت هایی انجام میدهند كه می خواهند از داشته هایشان برای تمایز سازی استفاده نموده و در حین كسب بازارهای خاص محصولات، به آنالیز بازار بپردازند برای برداشتن گام بلندتر. مثلا شركت تویوتا در جنگ رقابت اتومبیل ها به یك معقوله پرداخت برای كسب بازاری كه نیاز عده ای از مصرف كنندگان بود و اتومبیل سازگار با محیط زیست را طراحی نمود. 











نوع مطلب : اصول بازاریابی با دكتر بهبودی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نغمه دیندار
شنبه 2 آبان 1394
جمعه 28 اردیبهشت 1397 04:56 ب.ظ
I read this post fully regarding the difference of
most up-to-date and preceding technologies, it's remarkable article.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 10:00 ق.ظ
Today, while I was at work, my sisfer stole my apple ipad and tested to see if it can survive a thkrty
foot drop, just so she can bee a youtube sensation. My iPad is now destroyed and
she has 83 views. I know this is totally off topic but I
had to share it with someone!
شنبه 1 اردیبهشت 1397 05:12 ق.ظ
Hello, Neat post. There is a problem along with youur website inn intgernet explorer, coulpd
check this? IE still is the marketplace chief and a large element of othyer
folks wikl omit yoiur excellent witing becaus of
this problem.
جمعه 4 اسفند 1396 06:28 ب.ظ
من نمی دانم آیا این فقط من یا شاید هر کس دیگری با وبلاگ شما مواجه می شود.
به نظر میرسد بعضی از نوشتههای نوشته شده در پستهای شما در حال اجرا هستند
صفحه نمایش لطفا شخص دیگری را امتحان کنید و اگر این اتفاق می افتد، به من اطلاع دهید
به آنها نیز؟ این ممکن است مشکلی در مرورگر من باشد، زیرا قبلا این اتفاق افتاده است.
به سلامتی
پنجشنبه 28 دی 1396 12:05 ق.ظ
ما یک گروه از داوطلبان هستیم و یک طرح جدید در جامعهمان ایجاد می کنیم.
سایت شما با اطلاعات ارزشمند برای کار در اختیار شما قرار داد. شما
یک کار قابل توجه انجام داده اند و کل جامعه ما برای شما سپاسگزار خواهد بود.
جمعه 17 آذر 1396 08:28 ب.ظ
When some one searches for his necessary thing,
so he/she wants to be available that in detail, thus that thing
is maintained over here.
شنبه 25 شهریور 1396 04:22 ق.ظ
Awesome! Its really amazing piece of writing, I have got
much clear idea concerning from this post.
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:17 ق.ظ
Hmm it appears like your website ate my first comment (it was
extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to the whole thing.
Do you have any tips for newbie blog writers? I'd certainly appreciate it.
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:44 ق.ظ
Fine way of explaining, and nice paragraph to get facts on the topic of my presentation focus, which i
am going to present in university.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:55 ب.ظ
Fantastic blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little
lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm totally confused
.. Any ideas? Kudos!
شنبه 14 مرداد 1396 11:29 ب.ظ
I've been surfing online more than 4 hours today,
yet I never found any interesting article like yours.
It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net
will be much more useful than ever before.
یکشنبه 8 مرداد 1396 01:47 ق.ظ
Hey there! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything
I've worked hard on. Any tips?
چهارشنبه 4 مرداد 1396 11:30 ق.ظ
Ahaa, its fastidious dialogue concerning this paragraph here at this blog, I have read all that, so now me also commenting
at this place.
جمعه 2 تیر 1396 06:47 ب.ظ
core از خود نوشتن در حالی که صدایی
مناسب اصل آیا واقعا حل و فصل کاملا با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر
پاراگراف شما در واقع موفق به من
مؤمن اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من با این حال کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما خواهد را خوب به کمک پر
کسانی که معافیت. در این رویداد
شما که می توانید انجام من خواهد قطعا بود در
گم.
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:09 ب.ظ
Hiya! Quick question that's totally off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird
when viewing from my iphone4. I'm trying to find
a template or plugin that might be able to resolve this problem.

If you have any recommendations, please share. Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
چسب جادویی گریپز