تبلیغات
استراتژی بازاریابی - STRUCTURE OF A MARKETING PLAN (ساختار یک برنامه بازاریابی)
استراتژی بازاریابی
آینده به روی افراد و سازمان هایی كه یارای گریز از جاذبه ی گذشته را ندارند، بسته خواهد بود.((مایكل پورتر))
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


sbu یا همان Strategic Business unit به معنای واحد استراتژیك كسب و كار میباشد.. ما در این وبلاگ قصد داریم به تمام ابعاد یك تجارت حرفه ای بپردازیم و از سیستم های مدرن روز دنیا بهره مند شویم... همراه ما به دنیای كسب و كارمان انرژی ببخشیم...

مدیر وبلاگ : نغمه دیندار
نویسندگان

ساختار یک برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی، یك برنامه هدفمند برای حمایت از استراتژی های یك سازمان و محصولات یا خدمات آن سازمان است.  برنامه ریزی در تمام سازمان ها ضروری ست و برنامه های شركت باید مستند شده باشد. هر بخش در یك شركت معمولا یك طرح باید داشته باشد با شرح اهداف و چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن به آنها.
در ساختار یك برنامه بازاریابی معمولا از 7 روش زیر استفاده میشود كه بنا به فعالیت های هر سازمان طراحی می گردد.
marketing plan pic.jpg

1- Executive Summery (خلاصه اجرایی)
 خلاصه اجرایی یک طرح کلی مختصر از هدف و اهداف شرکت است. در حالیکه می توان به تمام زوایای اهداف پرداخت باید در یک یا نهایتا دو صفحه ارائه گردد. 
یک خلاصه اجرایی خوب شامل موارد زیر می باشد:
شرح مختصری از محصولات و خدمات
خلاصه ای از اهداف
شرح بازار هدف
مزیت رقابتی 
تصویر لحظه ای از پتانسیل رشد
نمای کلی از میزان نیاز به سرمایه

چند نکته:
1- مفهوم را بیش از حدفازی، بیش از حد گسترده و یا بیش از حد پیچیده نکنید. بیشتر کسب و کارهای بزرگ را می توان در چند جمله، نه چند صفحه شرح داد.
2- طرح کسب و کار شما می تواند خواننده را آرام آرام در قالب شکل گیری طرح بگنجاند. اولویت بندی های صحیح در گزارش، چگونگی توسعه محصول/خدمات، چگونگی آغاز تحقیقات، دستیابی به محل مناسب و ایجاد مشارکت استراتژیک میتواند خواننده را درگیر طرح شما کند. به این فکر کنید که این خلاصه نویسی می تواند راهنمای خوب طرح اجرایی نقشه نهایی شما باشد پس آنچنان دقت کنید که بتوانید در مراحل دیگر از آن استفاده کنید. 

نمای خلاصه اجرایی:
1- پوشش نامه
2- صفحه عنوان
3- جدول محتوا
4- خلاصه اجرایی

شاید شما برای جذب یک سرمایه گذار، شریک و یا حتی جذب نیروهای حرفه ای نیاز به ارائه این گزارش دارید پس سعی به رعایت تمام زوایای یک کار حرفه ای داشته باشید.

2- Marketing Situation (وضعیت بازاریابی)
برای یک برنامه ریزی صحیح باید از وضعیت های داخلی و خارجی سازمان اطلاع کامل داشت. اگر دنبال یک راه برای بدست آوردن تمام خواسته هایتان در این مبحث هستید پیشنهاد ما، استفاده از تحلیل C5 است. تحلیل C5 شامل:
1- Company (سازمان)
2- Customers (مشتریان)
3- Competitors (رقبا)
4- Collaborators (همکاران)
5- Climat (وضعیت جغرافیایی)

1- Company (سازمان)
- جذب نیروهای متخصص
- خط تولید
- فن آوری
- اهداف سازمان
- تصویر در بازار

2- Customers (مشتریان)
- اندازه بازار و رشد
- بخش ها ی بازار
- مزایایی که مصرف کننده بدنبال دارد، محسوس و نامحسوس
- انگیزه خرید
- کانال های خرده فروشی
- منابع آگاهی مصرف کننده
- فرکانس خرید- عوامل فصلی

3- Competitors (رقبا)
- رقبای واقعی یا بالقوه
- مستقیم یا غیرمستقیم
- محصولات
- تثبیت موقعیت سازمان
- سهم بازار
- نقاط ضعف و قوت رقبا

4- Collaborators (همکاران)
- توزیع کنندگان
- تامین کنندگان
- فروشندگان سازمان

5-   Climate or Context (وضعیت جغرافیایی  یا زمینه)
در این بخش معمولا از تحلیل PEST analysis استفاده میشود که از حروف اختصاری تحلیل های زیر است:
Political & regulatory environment (محیط سیاسی و نظارتی) : سیاست های دولتی و مقرراتی که در بازار تاثیر میگذارد.

Economic environment (محیط اقتصادی) :چرخه کسب و کار، نرخ تورم، نرخ بهره و دیگر مسائل اقتصاد کلان
- Social/Cultural environment (محیط اجتماعی/ فرهنگی): روند جامعه و مد روز جامعه
- Technological environment (محیط فن آوری): دانش جدیدی که باعث تغییر نیاز و نگرش مصرف کننده می شود.

3- SWOT 
قبلا در همین وبلاگ به تحلیل SWOT پرداختیم. در این بخش از این تحلیل باید به دو سبک درون سازمان و برون سازمان استفاده نمود. نقاط ضعف و قوت سازمان خود و رقیب را مورد بررسی قراردهید.


4- Objective and issues (هدف گذاری و مسائل مربوطه)
قسمتی از نقشه بازاریابی هدف گذاری و مسائل مربوط به آن است. تعیین اهداف کسب و کار و راه های رسیدن به آن در این بخش پایه ریزی میشود. 
-  تعیین استراتژی فروش : 
در این بخش استراتژی های فروش باید نسبت به رقبا مشخص شود و راه های مربوط به اجرایی کردن این استراتژی ها مورد بررسی قرارخواهد گرفت.
- شناسایی بازارهدف: 
با توجه به محصول سازمان، بازارهدف محصولات شناسایی شده و راه های رقابت با رقبا در این بازارها مرور می شود.
- تعیین جایگاه در بازار: 
در این بخش ابتدا به تثبیت کردن محصول در بازار فعلی باید پرداخت و جایگاه جدید محصول را مشخص نموده و برای رسیدن به آن جایگاه هدف زمانی تعیین میگردد.
- استفاده از Marketing Mix: 
در مطالب گذشته آمیخته ی  بازاریابی مورد تحلیل قرار گرفت، با توجه به آموزش های قبل از Marketing Mix  استفاه نموده و تحلیل های مربوطه به هربخش اجرایی خواهد شد.
- Research: 
توسط نیروی های تحقیق، به اسکن بازار باید پرداخت برای بروزرسانی اطلاعات و بروزماندن در عرصه رقابت.

5- Action programs (برنامه ی اقدامات)
در این بخش لیست واضحی تهیه می شود از تمامی ابعاد کسب و کار. ایجاد جدول زمانبندی رسیدن به هدف یکی از موارد مهم این بخش است. در این جدول اهداف را نوشته و زمان (بستگی به اهداف سازمان یکماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله) را با گزارش درصد موفقیت در آن قید میشود.
 یکی از مهم های این بخش استفاده از نیروهای متخصص و تعیین مسئولیت هایشان می باشد. 

6- budject  plan(طرح بودجه)
یک طرح بازاریابی خوب، نقشه راه دقیقی ست که به تشریح استراتژی های بازاریابی، تاکتیک های سازمانی، استراتژی های بودجه، سودآوری و نتایج می پردازد. مهمترین بخش برای هر سازمان بخش بودجه می باشد و به دلیل اهمیت این بخش در طرح بازاریابی  باید تمام زوایای این بخش مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. 
برای ابتدای کار باید بودجه ی در اختیار گرفته شده را در نظر داشت و برنامه ریزی ها براساس آن بودجه طراحی گردد.
 در طرح دلیل و نحوه استفاده هزینه ها باید بصورت آنالیز شده مشخص شده باشد. 
در صورت ایجاد بازارهای جدید و یا کانال های جدید ابتدا هزینه ی آتی پیش بینی شود و در صورت سودآوری اقدام گردد.
برخی از سازمان ها با استراتژی های مربوطه به پرداخت هزینه جهت رشد و تثبیت در بازار اقدام میکنند از جمله:
طرح ناب:
در این طرح سازمان معمولا بین 1 الی 2% از درآمد خود را هزینه ی تعامل و حفظ مشتریان فعلی با ابزارها و استراتژی های ساده می کنند. این استراتژی را معمولا شرکت هایی انجام میدهند که بدنبال حفظ موقعیت خود در بازار کنونی هستند و اهداف بلندپروازانه ای ندارند.
طرح هدف:
در این طرح سازمان 3 الی 4% از درآمد خود را هزینه چشم انداز جدید و حفظ مشتریان فعلی با ابزارها و استراتژی های پیشرفته می کند. این طرح برای سازمان هایی ایده آل است که به دنبال افزایش سهم بازار و اهداف رشد متوسط می باشد. (رشد سالانه 10 الی 15%)
طرح کششی:
سازمان 5% از درآمد خود را برای سرعت بخشیدن به نتایج اختصاص میدهد با هزینه کردن در منابع بیشتر و تمرکز در واحد فروش و تبلیغات. استفاده از استراتژی های پیچیده و ریسک پذیری بالا. ایده آل برای سازمان هایی که برنامه های بلندپروازانه ای برای رشد و افزایش سهم بازار دارند. (رشد سالانه 20% و یا بیشتر)

7- Controls (کنترل)
در این بخش باید به کنترل کیفی سازمان پرداخت و باید برای هر بخش یک نفر مسئول پاسخگو به عملکرد آن بخش بوده و برای او تاریخ گزارش عملکرد مشخص شده باشد. 





نوع مطلب : اصول بازاریابی با دكتر بهبودی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نغمه دیندار
جمعه 8 آبان 1394
جمعه 4 اسفند 1396 05:33 ب.ظ
اوه خدای من! شخص مقاله قابل توجه! متشکرم، با این حال من با مشکلات خود مواجه هستم
RSS من نمی دانم چرا من نمی توانم به آن ملحق شوم. کسی وجود دارد
دیگر مشکلات مربوط به RSS چیست؟ هر کسی که جواب را می داند، به شما مهربان پاسخ می دهد؟
تانکس!!
پنجشنبه 7 دی 1396 07:31 ب.ظ
اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:52 ب.ظ
من به دیدن روز به روز برخی از وب سایت ها و وب سایت ها به
خواندن مقالات، اما این وب سایت محتوای مبتنی بر ویژگی را فراهم می کند.
چهارشنبه 19 مهر 1396 05:34 ب.ظ
ممنون خیلی خوب بود
سه شنبه 11 مهر 1396 02:07 ب.ظ
خیلی خوب بود ممنون
شنبه 18 شهریور 1396 08:14 ب.ظ
For most recent information you have to go to see
the web and on internet I found this web site as a most
excellent web page for hottest updates.
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:30 ب.ظ
Excellent blog you've got here.. It's difficult to find quality writing like yours these days.
I really appreciate individuals like you! Take care!!
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:28 ب.ظ
What's Happening i am new to this, I stumbled
upon this I have found It absolutely helpful and it has
aided me out loads. I am hoping to give a contribution & aid other customers like its helped me.
Good job.
شنبه 14 مرداد 1396 12:58 ق.ظ
Unquestionably imagine that which you stated. Your favorite reason seemed to be
at the web the simplest factor to understand
of. I say to you, I certainly get annoyed whilst
folks consider issues that they just do not realize about.
You controlled to hit the nail upon the top and defined out the entire thing without having side effect ,
other folks could take a signal. Will probably be back to
get more. Thank you
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:02 ب.ظ
Very shortly this web site will be famous among all blog users, due to
it's fastidious articles or reviews
یکشنبه 8 مرداد 1396 02:37 ق.ظ
It's an amazing paragraph in favor of all the internet people; they will get advantage
from it I am sure.
دوشنبه 5 تیر 1396 03:48 ق.ظ
بسیار قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر
شدن دلنشین ابتدا آیا واقعا کار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما در واقع
موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای
بسیار در حالی که کوتاه. من با این حال کردم مشکل خود را با جهش در منطق و شما خواهد
را سادگی به پر همه کسانی معافیت.

که شما در واقع که می توانید انجام من
را مطمئنا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:51 ق.ظ
Hi there colleagues, its impressive article regarding educationand entirely explained,
keep it up all the time.
دوشنبه 21 فروردین 1396 04:49 ب.ظ
Hi it's me, I am also visiting this web page daily, this site is in fact
pleasant and the viewers are in fact sharing good thoughts.
سه شنبه 15 فروردین 1396 05:21 ب.ظ
What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this
I've found It absolutely useful and it has aided
me out loads. I hope to give a contribution & assist different users like its aided
me. Good job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
چسب جادویی گریپز